Bloed, zweet, enuhh ... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Jakobsen - WaarBenJij.nu Bloed, zweet, enuhh ... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Jakobsen - WaarBenJij.nu

Bloed, zweet, enuhh ...

Blijf op de hoogte en volg Tess

05 Augustus 2014 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag was het eindelijk zo ver. Tess ging naar de jungle toe. Rond 8 uur stond ik met mn rugzak en een paar plastic tasjes in mijn hand (niet alles kon natuurlijk in mn rugzak, want je weet maar nooit) bij de bus te wachten, samen met Heidi, nog een andere vrijwilliger, Vivanne, 3 iets oudere mensen uit Twente en een gezin met 2 kinderen uit Amersfoort.
Rond 9 uur vertrokken we per bus richting de jungle. Na 1,5 uur op een verharde weg, 4 uur op een onverharde weg en 2 uur op een houten bootje. Kwamen we eindelijk aan op de bestemming. Een onbewoond eiland...........
Gelukkig was er een warm welkom van een giftige slang en terwijl iedereen er foto's van aan het maken was, was Tess haar tas aan het uitpakken, omdat Tess niet heel erg fan is van slangen (vooral niet van slangen die giftig zijn).
Ik sliep samen op een kamer met Heidi en Vivianne. Wij drieën deelden de groepsaccommodatie.
De eerste nacht was al heel leuk, toen ik rond 1 uur nog niet sliep, omdat ik allemaal enge geluiden hoorden, moest ik ontzettend nodig plassen. Maarja, ik ga niet in m'n eentje naar de wc's toe, waar heel veel spinnen zijn en misschien wel een giftige slang. Dus dat werd heel leuk m'n plas 5 uur ophouden... Toen ik eindelijk in slaap viel, werd ik rond 6 uur gewerkt door het mooie geluid van brulapen... (ik kon toen wel eindelijk naar de wc want het was licht)
Gelukkig waren de meeste mensen al wakker, omdat de gids alweer een leuk dier had gezien. Namelijk de groene boomboa slang. Hier heb ik wel foto's van en die slang mogen jullie gaan zoeken op 1 van de foto's (het is de foto met een boom)
Gelukkig was het feest van de slang snel voorbij, want er stond iets spannender op het programma, namelijk de jungle in.
Na 2,5 uur door de modder geploeterd en over boomstammen gebalanceerd en mijn stem bijna kwijt door het gillen van elk beestje dat ik zag, kwamen we eindelijk op de bestemming waarvoor we zo nodig de jungle in moesten, de minavallen. Maar het was zeker de moeite waard, ik ben nog nooit op zo een mooie plek geweest als deze.
Toen iedereen een beetje aan het zwemmen was, begon het opeens heel hard te regenen, helaas. Dat betekende nog meer modder onderweg en nog meer mensen die vielen (behalve ik natuurlijk).
Die avond hebben we vrij weinig gedaan, alleen een beetje gechilld. En dat zou ook het dag programma voor de volgende dag zijn. Een rustig dagprogramma.
We gingen rond 11 uur naar de dorpsbewoners toe, Loka Loka. Ik vond dit niet heel tof, omdat ik het idee had dat wij zomaar hun dorp binnen vielen en hun dat niet wilden. (de kindjes waren daar in tegen wel heel lief)
Na de Loka Loka gingen we naar een stroomversnelling toe, hier konden we nog zwemmen en even relaxen. Dit was weeral zo een mooie plek!
Toen we weer op het eilandje aankwamen, hebben we daar verder gerelaxed. Totdat ik naar bed wou en iedereen opeens met fototoestellen in de weer was. Er zat een vogelspin zo groot als mijn hand. Ik was ook meteen klaar wakker.
Die nacht ook amper kunnen slapen, vanwege die spin en alle andere beesten.
Ondanks alles heb ik het toch maar mooi overleefd en had in dit absoluut niet willen missen.

  • 05 Augustus 2014 - 06:35

    Adrie J.:

    Leuk man, en zeer spannend, wat maak je veel mee!! Xxx

  • 05 Augustus 2014 - 06:54

    Tante Marijke:

    Wat kan jij leuk schrijven! ik zag het helemaal voor me hahaha! Wat een leuke belevenis! ik heb de slang niet kunnen ontdekken....
    Dikke kus!!!!

  • 05 Augustus 2014 - 07:15

    Mams:

    Ik zie het plaatje helemaal voor me, jij je tas uitpakken, en de anderen foto's maken.
    Je blijft jezelf, waar je ook bent haha!
    Vanaaf ff skypen, we kijken er naar uit!
    Xxxxx

  • 05 Augustus 2014 - 08:16

    Corina De Visser:

    leuk hoor tess om je avonturen te lezen. Het lijkt me een geweldige ervaring. Schrijf vooral door. we lezen heel graag.. veel succes.

  • 05 Augustus 2014 - 08:20

    Martin Koppejan:

    beste Tess,
    Na het lezen van je avonturen wordt ik gewoon jaloers. Wat een prachtige verhalen en wat een mooie belevenis! Misschien doe je nog inspiratie op voor een nieuw huisdier. Hou je taai en geniet ervan, deze ervaringen pakken ze je nooit meer af.

  • 05 Augustus 2014 - 08:48

    Opa:

    Wat heb jij een spannend leven: je maakte al meer mee dan ik indertijd in negen weken in Suriname. Kom je wel aan genoeg slaap toe? En ben je al weer op je logeeradres in Parbo? Want: hoe is/was de terugreis daar naar toe? Als je in de verzorging toch je draai niet zou kunnen vinden dan kun je de journalistiek in, want schrijven kun je!

  • 05 Augustus 2014 - 09:46

    Danny En Magda:

    Super stoer Tess. Wat een ervaringen dat pakt niemand je meer af. Veel plezier verder.

  • 05 Augustus 2014 - 09:55

    Anne:

    Gaaf hoor tess! Je hebt het toch maar mooi overleefd! Tof!

  • 05 Augustus 2014 - 10:48

    Bep Willems-Stark:

    Wat een spannend verhaal. Ik heb ook even zitten griezelen, vooral met die slangen. Je zult veel te vertellen hebben als je weer thuis bent.. Nog 2 weken!!! Xxxx

  • 05 Augustus 2014 - 12:25

    Dorien En Maurice:

    Hee Tess. Naar dit verhaal waren we zo benieuwd! Wauw....wat een ervaring joh. Daar maak je meer mee als in Bigge he? Maar je bent misschien ook wel weer blij dat je nu uit de jungle bent, al was het maar voor die enge beesten allemaal. Staan er nog excursies op het programma? Veel plezier verder Tess en we kijken uit naar je volgende verhalen! Liefs van ons xxx

  • 05 Augustus 2014 - 20:08

    Hanneke:

    Machtig tess... stoer wuuf! Lekker bezig! ;) liefs xxxx

  • 05 Augustus 2014 - 20:40

    Ada:

    ha stoer wuuf. Ik zag het helemaal voor mij. lachen en je schrijft echt leuk.
    En die brulapen maken echt een ijselijk geluid. maar je kan wel trots op jezelf zijn. Ook dit heb je mooi gedaan. geniet nog even. xxxx

  • 05 Augustus 2014 - 21:16

    Tanny En Ruud:

    Hoi Tess,
    Weer een leuk verhaal met mooie foto's en weer een ervaring rijker.
    Lieve groet van ons. xxx

  • 06 Augustus 2014 - 09:58

    Katrin Koets:

    Geweldig Tess. Om nooit te vergeten!!!!

  • 18 Augustus 2014 - 23:14

    Jeanine Van Marion:

    Hoi Tess, beetje late reactie, maar ik zag deze link nu pas op facebook. Omdat ik overal graag naartoe reis was ik meteen benieuwd.. wat een prachtervaring heb jij nu! En ik ben het volledig met de anderen eens: je schrijft heel leuk; ik zag het allemaal voor me gebeuren! Wel hoop ik dat ik er nu van kan slapen! Ha, ha! Goede reis en wel thuis!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tess

Hallo iedereen, Hier houd ik bij hoe ik het in Suriname heb en wat ik hier allemaal doe, hoe het gaat met mijn vrijwilligerswerk.

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 5924

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

12 Juli 2014 - 18 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk in Suriname

Landen bezocht: