dolfiijntjes en zonsondergang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Jakobsen - WaarBenJij.nu dolfiijntjes en zonsondergang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Jakobsen - WaarBenJij.nu

dolfiijntjes en zonsondergang

Blijf op de hoogte en volg Tess

24 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Zondag ben ik naar de Atlantsiche oceaan geweest, nou ja. We gingen eigenlijk naar een soort beeldentuin van Hindoestaanse beelden, maar toen ik de zee zag, was ik er niet meer weg te krijgen. Dat mis ik best wel. Je kan hier alleen zwemmen in een zwembad, want de zee en de rivier is te vies. Paramaribo is sowieso ook best vies. Overal waar je kijkt ligt rommel, glas of afval.
Maandag en dinsdag heb ik weer gewerkt. Maandag heb ik weer spelletjes met ze gedaan en ben ik een rondje gaan wandelen. Dinsdag heb ik ochtendgymnastiek meegedaan. Dit werd gegeven door een vrouw van 73, die gooide zo haar been in de lucht.

Dinsdagmiddag zou ik eigenlijk een tour hebben; dolphins and sunset, maar dit ging niet meer door omdat er te weinig mensen waren. Toen ben ik met Heidi naar de dierentuin geweest. Dit was super leuk, ondanks dat de dierentuin niet heel groot was. Er waren heel veel verschillende aapjes, die ook los liepen. Hier heb ik alleen foto's van op mijn camera en die fotos kan ik helaas niet op de computer zetten.

Vandaag heb ik uit verveling mijn kamer opgeruimd, 's ochtends heb ik boodschappen gedaan. Alles is hier super goedkoop als je het vergelijkt in Nederland. Je moet hier alles door 4.5 delen en dan heb je het in euro's.
Rond een uurtje 3 gingen Heidi en ik met de taxi naar Leonsberg, om alsnog de dolphins en sunset tour te doen. Het waaide nogal hard, dus de boot schommelde ook nogal, vond ik niet zo heel leuk...
Ik heb dolfijnen van dichtbij gezien, helaas heb ik er geen foto van omdat ze alweer te snel weg waren. Ik heb wel fotos van de ondergaande zon, super mooi op dat water!
In de avonden doen we hier nooit zoveel, dit vind ik wel jammer. Maar het is hier ook gevaarlijk in de avond om over straat te lopen. Ze tippelen in de buurt waar ik woon.

Morgen heb ik nog een dagje vrij, geen idee wat ik dan ga doen. Dat vind ik eigenlijk best relaxed, dat je gewoon nooit weet wat je gaat doen en waar je zin in hebt, want het hangt hier enorm van het weer af. Ik zit in het regenseizoen, dus het kan hier nog wel is behoorlijk regenen.
Vrijdag ga ik weer een hele dag spelletjes spelen met de oudjes. De tijd gaat heel snel, over 3,5 week ben ik alweer thuis. gelukkig, want ik mis thuis misschien ook wel een beetje..

  • 24 Juli 2014 - 07:22

    Dicky:

    Hoi Tess,
    Fijn dat je het naar je zin hebt. Geniet maar lekker.

    Gr Dicky

  • 24 Juli 2014 - 08:11

    Marijke:

    Hoi Tess, goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. inderdaad de tijd gaat snel he!
    Geniet er van, voor je het weet ben je weer thuis bij de zee waar je wel in kan zwemmen!

    xxx tante Marijke en oom Adrie

  • 24 Juli 2014 - 09:06

    Opa:

    Tessje: " Dit werd gegeven door een vrouw van 73, die gooide zo haar been in de lucht.".
    Opa: en heeft ze dat been weer opgevangen?
    Kennelijk is Paramaribo nog steeds de vieze bende van zo'n 25 jaar geleden. Maar dat valt alleen op omdat wij het anders gewend zijn - ik denk dat de Surinamers er niet mee zitten. Valt het ook op dat er zo'n enorm verschil is tussen arm en rijk: veel mensen die bij wijze spreken van de straat moeten leven en mensen die in patserige limousines rondrijden.
    En ook is het voor ons Nederlanders kennelijk nog steeds goedkoop: je kon toen een fles rum voor omgerekend 1 euro kopen en een fles Parbobier - nou ja dat weet ik niet meer.
    Ben je al eens op de markt geweest? Ook best leuk!
    Denk erom braaf zijn en groetjes aan je ouwetjes.
    @
    P.S. Je schrijft best goed en leuk!


  • 24 Juli 2014 - 12:18

    Mama:

    Ga die Tess!
    Mooie foto's hoor!, en we zijn erg benieuwd naar de rest van je foto's !
    Ook deze week ga je vast weer leuke dingen doen!
    We volgen je op de voet, en missen jou ook! Ti's maar stilletjes in huize Jakobsen:))
    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 24 Juli 2014 - 12:54

    Pappa:

    Prachtig Tess, genieten maar want de tijd vliegt om. We genieten mee.xxxxxx

  • 24 Juli 2014 - 13:26

    Tante Dorien :

    Dat is relaxed als je niet van te voren weet wat je die dag te wachten staat hè?
    Dat zijn we in Nederland niet gewend. Ik vind dat heerlijk! Helaas is dat nu over. Zaterdag vertrekken we weer naar Nederland, ik ben ook blij dat ik dan weer thuis ben! Jij hebt nog lekker ruim 3 weken om van alles en nog wat mee te maken. Enne.....voorzichtig met de gym hè? Haha.
    Xxx Dorien

  • 24 Juli 2014 - 15:53

    Maurice Alias Mau:

    Hi Tess, leuk om je verhaaltjes te lezen. Ik vind het heel leuk hoe je het vertelt. Uit je verhaal kan ik eruithalen dat je heel veel geniet. Niet alleen van de momenten als je vrij ben maar ook als je aan het werk ben, en dat is heel goed.

    Voor ons is het bijna voorbij. Zaterdagavond rijden we met de trein naar Nederland. Maar voor jou is het nog niet over, geniet zo veel mogelijk van, want voor dat je weet ben je weer thuis.

    Groetjes,
    Mau

  • 25 Juli 2014 - 07:03

    Christa Van Der Lubbe:

    Hoi Tess, leuk jou verhalen te lezen. Het is een hele ervaring he. Bepaalde dingen klinken me erg bekend in de oren. Dus net als hier in Honiara. Maak er iets moois van en geniet van dit avontuur!
    Groetjes,
    Christa

  • 25 Juli 2014 - 16:49

    Ada:

    Hoi Tess,
    Prachtig he om dolfijnen te zien. Dat is echt genieten. Leuk om te lezen dat je Zeeland toch wel een beetje mist. ha,ha. Als je ergens anders lang bent, merk je dat pas.( of niet)
    Hoe is het om die oudjes te werken? Vinden ze het fijn dat je er bent? En heb je als wat gekocht van het sponsorgeld?
    Geniet maar lekker van het relaxte leventje.
    Liefs van mij.

  • 27 Juli 2014 - 20:14

    Hanneke:

    Lieve tess.. Leuk om je verhalen te lezen! Benieuwd wat je de komende tijd nog gaat beleven! Vind opa zn idee van een markt bezoeken ook wel goed klinken... wie weet.. Maar geniet en relaxxxx en doe vooral waar je zin in hebt. . Naja Tot op bepaalde hoogte en geen dingen die ik ook niet zou doen.. :p liefs kus Sander Isis en Hanneke

  • 28 Juli 2014 - 22:51

    Opa:

    Ik kan me zo voorstellen dat je af en toe wat weinig omhanden hebt - je kunt niet voortdurend met de ouwetjes bezig zijn. Als je de rest van de tijd wilt invullen dan moet je wat bedenken. Is het adres waar je verblijft een keukentje zodat je b.v. voor jezelf (en anderen) iets kunt koken? Dat heeft drie voordelen: je moet eerst bedenken wat je zou willen eten, dan moet je de inkopen gaan doen en waar doe je dat en dan moet je het klaarmaken. Er is heel veel kip in Suriname! En rijst is er ook heel veel.
    Vooral dat inkopen doen is aardig: dan kun je zien hoe weinig practisch mensen soms zijn. Toen ik in Paramaribo was deed ik dat ook wel eens en dan zag je dat je voor b.v. de aankoop van wat etenswaren geholpen werd door meerdere mensen: eentje voor het aangeven van een brood, eentje voor het inpakken van het brood, eentje aan de kassa voor het afrekenen en dan nog eentje die dan alle dingen die je had gekocht bijelkaar in een grote tas deed.
    Enfin, het is maar een idee dat ik heb meegenomen uit mijn verblijf in Parbo in 1993(!) en tijdens mijn verbijven in Spanje - als ik me te pletter dreigde te vervelen.
    Ook leuk is de vogeltjesmarkt - iedere zondagmorgen op het Onafhankelijksplein. Zeker de moeite waard, want daar worden weddenschappen afgesloten op van alles en nog wat: welk vogeltje het eerste zingt, hoe vaak een vogeltje zingt, wanneer een vogeltje zingt etc.
    Groetjes aan Heidi en hou goede moed het komt allemaal goed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tess

Hallo iedereen, Hier houd ik bij hoe ik het in Suriname heb en wat ik hier allemaal doe, hoe het gaat met mijn vrijwilligerswerk.

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 5910

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

12 Juli 2014 - 18 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk in Suriname

Landen bezocht: